Artykuł sponsorowany

Co zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu?

Co zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu?

Przedsiębiorcy zobligowani są do systematycznego rozliczania się z urzędem skarbowym. Za jedno z najważniejszych zobowiązań na nich ciążących uznaje się opłacanie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Kwota wspomnianej daniny uzależniona jest od różnych czynników. Na jej wysokość w znacznym stopniu wpływają także koszty uzyskania przychodu. Nie zwlekaj i już dziś sprawdź, jakie wydatki się do nich zaliczają.

Czym są koszty uzyskania przychodu?

Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów nazywa się wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodu albo zachowania i zabezpieczenia jego źródeł. Wspomnianymi źródłami może być np. stosunek służbowy i stosunek pracy, renta lub emerytura, wynajem albo dzierżawa domu bądź mieszkania i prawa autorskie. Specjaliści zatrudniani przez takie firmy, jak działające w centrum Warszawy Biuro Rachunkowe AKRO S.C., wskazują, że w przypadku przedsiębiorców źródłem dochodu jest prowadzona przez nich działalność gospodarcza.

Przeczytaj również: Czym różnią się księgi rachunkowe od KPiR?

Polskie prawodawstwo nie definiuje wprost, jakie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zwykle jednak do tej kategorii przyporządkowuje się wydatki ponoszone m.in. na:

Przeczytaj również: Jak znaleźć dobre biuro księgowe?

  • pensje pracowników;

  • utrzymanie biura;

  • zakup niezbędnych urządzeń (np. komputera, telefonu, drukarki) i ich serwisowanie;

  • prowadzenie księgowości;

  • organizację kampanii reklamowych;

  • udział pracowników w kursach zawodowych;

  • leasing samochodów.

Co do zasady, do kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się natomiast m.in. wydatków na reprezentację oraz na spłatę rat pożyczek i kredytów.

Dokumentowanie kosztów uzyskania przychodów w praktyce

Wydatki firmowe muszą być uwzględnione w KPiR. W tym przypadku należy jednak pamiętać o ich właściwym udokumentowaniu. W świetle obowiązującego w Polsce prawa faktyczne poniesienie określonych wydatków na cele firmowe może zostać potwierdzone za pomocą rachunku, faktury lub dokumentów celnych. Specjaliści prowadzący dla firm księgowość w centrum Warszawy podkreślają, że w określonych sytuacjach za dowód dokonania danej transakcji mogą posłużyć także inne pisma. Muszą one jednak zawierać dokładne określenie stron transakcji, ich podpisy, a także datę wystawienia dokumentu i określenie przedmiotu operacji gospodarczej.

Przeczytaj również: Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie księgowości online?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.