Artykuł sponsorowany

Etapy powstawania leków

Etapy powstawania leków

Powstawanie nowych leków jest kosztownym procesem, który najczęściej rozpoczyna się na wiele lat przed tym, zanim trafi on do hurtowni farmaceutycznej leków, a następnie na półki w aptekach czy do placówek medycznych. W tym artykule omawiamy więc 3 najważniejsze etapy związane z powstawaniem leków.

Badania przedkliniczne

Pierwszym etapem powstawania leków jest zauważenie potrzeby związanej z jego opracowaniem, która wynika z chorób występujących u pacjentów. W oparciu o wiedzę na temat danej jednostki chorobowej tworzone są cząsteczki, które mają właściwości, które mogą, jednak wcale nie muszą okazać się pomocne w leczeniu schorzeń. Dowiedzenie przewidywanego działania biologicznego molekuły odbywa się natomiast w warunkach laboratoryjnych. Jeśli się to uda rozpoczynają się natomiast badania na zwierzętach, które przeprowadzane są w celu określenia ewentualnych działań toksycznych molekuły.

Badania kliniczne

Kolejnym etapem powstawania środków leczniczych są badania kliniczne leków przeprowadzane z udziałem pacjentów. Do ich przeprowadzenia konieczne jest w Polsce uzyskanie pozwolenia od Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych i właściwej komisji bioetycznej. Badania kliniczne często przeprowadzane są z zastosowaniem leków opracowanych za granicą. W takim przypadku ich sprowadzaniem zajmują się specjalne hurtownie. Proces badań nowego leku z udziałem pacjentów składa się natomiast z IV faz, w których określana jest między innymi jego:

  • potencjalna toksyczność,

  • minimalna i maksymalna dopuszczalna dawka,

  • skuteczność i bezpieczeństwo stosowania w przypadku danej choroby,

  • skuteczność i bezpieczeństwo we wskazaniach producenta.

Rejestracja leku

Ostatnim etapem jest wprowadzenie leku do obrotu po potwierdzeniu przez dany organ jego skuteczności i bezpieczeństwa stosowania na podstawie złożonej przez producenta dokumentacji. W Polsce za dopuszczanie leków do obrotu w między innymi hurtowniach takich jak hurtownia farmaceutyczna Tradepharm, odpowiada Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Z kolei w Unii Europejskiej Komisja Europejska i Europejska Agencja Leków. Dopuszczenie leku do obrotu przez UE uprawnia do jego sprzedaży we wszystkich krajach członkowskich.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.