Jak działają zaciski hamulcowe?
Zaciski hamulcowe odgrywają istotną rolę w procesie zatrzymywania pojazdów. Czy zastanawialiście się kiedyś, jak dokładnie działają? W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej mechanizmom odpowiedzialnym za pracę zacisków hamulcowych, co pozwoli lepiej zrozumieć ich rolę w układach hamulcowych samochodów.
Jak zbudowane są zaciski hamulcowe?
Zaciski hamulcowe to element układu hamulcowego, który przekształca siłę hydrauliczną płynu hamulcowego na siłę mechaniczną, powodując ściśnięcie klocków hamulcowych na tarczy hamulcowej. W efekcie tego procesu następuje wyhamowanie pojazdu. Zaciski hamulcowe występują w różnych konstrukcjach, jako zaciski stałe i zaciski ruchome. Zaciski stałe składają się z jednego lub dwóch cylindrów hydraulicznych, które znajdują się po obu stronach tarczy hamulcowej. Wewnątrz cylindrów umieszczone są tłoczki, które pod wpływem ciśnienia płynu hamulcowego poruszają się w stronę tarczy, ściskając klocki hamulcowe. W przypadku zacisków ruchomych konstrukcja jest nieco inna. Zacisk ma tylko jeden cylinder hydrauliczny, a sama obudowa zacisku jest zdolna do przemieszczania się wzdłuż prowadnic.
Działanie zacisków hamulcowych
Gdy kierowca naciska pedał hamulca, płyn hamulcowy zostaje wypompowany z głównego cylindra hamulcowego do przewodów i dalej do cylindrów hydraulicznych w zaciskach. W wyniku wzrostu ciśnienia płynu, tłoczki w cylindrach zacisków są wypychane na zewnątrz, co powoduje ściśnięcie klocków hamulcowych na tarczy hamulcowej. Tarcza hamulcowa, będąca elementem koła pojazdu, zostaje wyhamowana, co prowadzi do zatrzymania samochodu. W zaciskach ruchomych pod wpływem ciśnienia płynu hamulcowego tłoczek porusza się w stronę tarczy, jednocześnie przesuwając całą obudowę zacisku. W efekcie klocki hamulcowe są ściskane na tarczy zarówno od strony tłoczka, jak i od strony przeciwnej. Dzięki temu rozwiązaniu siły nacisku klocków na tarczę są lepiej rozłożone, co przekłada się na równomierniejsze zużycie elementów układu hamulcowego.
Konserwacja i regeneracja zacisków hamulcowych
Zaciski hamulcowe są narażone na działanie różnych czynników zewnętrznych, takich jak wilgoć, sól drogowa czy kurz. Dlatego warto co jakiś czas sprawdzić stan tłoczków, uszczelek oraz prowadnic i w razie potrzeby oczyścić je. W przypadku wykrycia poważniejszych usterek, takich jak np. zablokowanie tłoczka czy uszkodzenie cylindra hydraulicznego konieczna może być wymiana całego zacisku lub jego regeneracja. W tym celu warto zgłosić się do specjalistycznego warsztatu, takiego jak na przykład Bromsok Trucks z Opola, który zajmuje się regeneracją układów kierowniczych i hamulcowych w ciężarówkach i autobusach oraz oferuje auto części do samochodów ciężarowych. Należy pamiętać, że naprawy w obrębie układu hamulcowego muszą być wykonywane jedynie przez doświadczonych profesjonalistów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana