Artykuł sponsorowany

Jak powinien być zorganizowany transport medyczny?

Jak powinien być zorganizowany transport medyczny?

Transport medyczny realizowany jest z wykorzystaniem specjalistycznych pojazdów, które gwarantują komfortowe warunki podróży osobom niepełnosprawnym i obłożnie chorym. Organizacja transportu medycznego nie oznacza konieczności wezwania karetki pogotowia – obecnie wiele prywatnych firm świadczy tego typu usługi.

Co to jest transport medyczny?

Transport medyczny polega na przewozie pacjenta, który nie może samodzielnie się poruszać, do jednostki szpitalnej. Transport medyczny to usługa polegająca także na przewozie pacjenta na badania lekarskie do innego miasta oraz transporcie pomiędzy różnymi placówkami medycznymi.

W czasie transportu pacjent objęty jest opieką personelu medycznego, a karetka zaopatrzona jest we wszystkie niezbędne urządzenia i udogodnienia oraz sprzęt niezbędny do ratowania życia. Nie jest to jednak jednostka pogotowia ratunkowego, która z założenia wzywana jest w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia. Transport medyczny oznaczany jest jako P – pomoc podstawowa i S – pomoc specjalistyczna. Załogę karetki tworzy kierowca, pielęgniarka oraz ratownik a w przypadku karetek S także lekarz.

Transport medyczny na NFZ

Jak wspomniano wcześniej, transport medyczny może być realizowany przez prywatne przedsiębiorstwa, czego doskonałym przykładem jest działalność Małopolskiej Kolumny Transportu Sanitarnego. Firma dysponuje ambulansami drogowymi, transportowymi i specjalistycznymi oraz obsługuje kilka placówek medycznych na podstawie kontraktu z NFZ. Transport medyczny na NFZ przysługuje pacjentom na podstawie zlecenia lekarskiego z przyczyn uzasadnionych wskazaniami medycznymi. Wyjazd bez zlecenia lekarskiego odbywa się jako przewóz prywatny.

Lekarz może zlecić bezpłatny przewóz pacjenta w przypadku dysfunkcji narządów ruchu uniemożliwiających korzystanie ze środków transportu publicznego. W przypadku pacjentów zdolnych do samodzielnego poruszania się możliwe jest dofinansowanie transportu – dotyczy to sytuacji, w których pacjent wymaga stałej pomocy innych osób. Zlecenie na taki transport wystawia lekarz ubezpieczenia zdrowotnego. Możliwe jest także zorganizowanie transportu medycznego dalekiego na terenie kraju i poza jego granicami, przy czym o zasadności takiego zlecenia decyduje lekarz.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.