Artykuł sponsorowany

Jak przeprowadzić pomiar płynności finansowej przedsiębiorstwa?

Jak przeprowadzić pomiar płynności finansowej przedsiębiorstwa?

Płynność finansowa przedsiębiorstwa to nic innego jak zdolność do opłacania bieżących zobowiązań, spłacania należności w terminie czy zakupu zaopatrzenia i usług niezbędnych do prowadzenia działalności. Brak płynności finansowej nie pozwoli firmie dalej funkcjonować. Co więcej, może prowadzić do upadłości przedsiębiorstwa. Z tego właśnie powodu należy regularnie przeprowadzać pomiar płynności finansowej.

Jak obliczyć płynność finansową firmy?

Płynność finansowa jest różnicą pomiędzy wpływami a wydatkami firmy. Czynnikami ją kształtującymi jest m.in. struktura bieżących aktywów obrotowych czy zadłużenie przedsiębiorstwa.

Aby nie dopuścić do utraty płynności finansowej, należy systematycznie monitorować przychody i wydatki. Pomiar płynności można przeprowadzić badając bilans oraz rachunek zysków i strat (pomiar statyczny) lub badając przepływy pieniężne firmy w danym przedziale czasowym (pomiar dynamiczny) - zauważa radca prawny z kancelarii Legal Liability w Łodzi.

Płynność przedsiębiorstwa można obliczyć według kilku kryteriów, tj.:

  • płynności bieżącej - określa, czy zobowiązania firmy mogłyby być spłacone przez upłynnienie środków obrotowych,

  • płynności przyspieszonej - określa możliwości firmy w zakresie pokrycia zobowiązań bieżących aktywami o wyższym stopniu płynności,

  • płynności natychmiastowej - ocenia, czy przedsiębiorca jest w stanie natychmiast uregulować wszystkie bieżące zobowiązania z firmowych środków pieniężnych.

Dlaczego płynność finansowa jest tak ważna dla przedsiębiorstwa?

Do utraty płynności finansowej może dojść z różnych powodów. Może to być kryzys gospodarczy, zmiana przepisów czy wzrost wynagrodzeń. Często przyczyną jest zbyt długi termin płatności na fakturze. Wielu kontrahentów opłaca fakturę, dopiero gdy termin zbliża się ku końcowi. Skutkuje to tym, że przedsiębiorca za wykonaną usługę może dostać zapłatę dopiero po dwóch czy czterech miesiącach. Taki stan rzeczy ma negatywny wpływ na płynność finansową i może doprowadzić do niewypłacalności, a nawet do upadłości przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorca musi przecież wypłacać wynagrodzenia pracownikom, opłacać podatki czy dbać o zaopatrzenie, a brak bieżących wpływów sprawia, że firma nie ma pieniędzy na koncie. Aby temu zapobiec, należy regularnie przeprowadzać pomiar płynności finansowej, który pozwoli przedsiębiorcy działać, a także konkurować z innymi firmami na rynku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.