Jak torować i wyważać wirniki helikoptera?
Wirnik nośny śmigłowca jest jego głównym zespołem odpowiedzialnym za możliwość utrzymywania się w powietrzu i przemieszczania się w wybranym kierunku za sprawą współpracy ze śmigłem ogonowym niwelującym moment reakcyjny, a więc tendencję do obrotów kadłuba wokół własnej osi. Prawidłowe działanie wirnika konieczne do lotu poziomego, wznoszenia się i zwisu wymaga jednak jego właściwego wyważenia, tzw. torowania.
Dlaczego właściwa obsługa techniczna śmigłowca jest tak ważna?
Korzystanie z transportu powietrznego staje coraz popularniejsze, a liczba sprzętu latającego pozostającego w rękach prywatnych użytkowników oraz firm systematycznie wzrasta. W związku z wysokimi wymaganiami co do ruchu lotniczego i stanu technicznego dopuszczonych do niego maszyn konieczne będzie jednak systematyczne dbanie o właściwe prowadzenie serwisu śmigłowców i samolotów. W przypadku tych pierwszych szczególnie ważna okaże się obsługa wirnika, dostarczającego koniecznej siły nośnej oraz umożliwiającego dobór kierunku i prędkości lotu. Do najistotniejszych zadań stających przed mechanikami należy m.in. wyważanie i torowanie wirnika, które wpływa zarówno na poziom zużycia pozostałych elementów wskutek ewentualnych drgań, a tym samym na bezpieczeństwo lotu, jak i przekłada się na aerodynamikę, zużycie paliwa oraz osiągi.
Czym jest niewspółtorowość łopat wirnika?
Niewspółtorowość wirnika oznacza, że w wyniku obrotów każdej z łopat powstaje inna siła nośna, przez co wektor wypadkowej siły aerodynamicznej przemieszcza się w stosunku do osi obrotu wirnika, czego efektem są następujące cyklicznie zmiany wychylenie śmigłowca, generujące duże drgania. Dla stabilności pracy i możliwości torowania wirnika kluczowe znaczenie ma także wyważenie poszczególnych łopat, zarówno jeżeli chodzi o wyważenie poprzeczne, jak i wzdłużne. Problem niewyważenie można rozwiązać za sprawą płytek wyważających (tzw. trymerami) lub kompensatorów aerodynamicznych, które są instalowane na końcach łopat. Firma HeliMax dysponuje profesjonalnym analizatorem wibracji pozwalającym na wykrywanie niewyważenia, mogącego powstawać m.in. wskutek długotrwałej eksploatacji, pojawiających się uszkodzeń, ale także wymiany jednej z łopat czy warunkami zewnętrznymi oraz sprzętem do torowania i wyważania wirnika nośnego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana