Jakich formalności należy dopełnić po oddaniu auta do kasacji?
Kasacja auta jest rozsądnym rozwiązaniem, jeśli auto uległo poważnemu zniszczeniu. Samochód złomuje się także wtedy, gdy z innych powodów znalazł się w złym stanie technicznym i naprawa jest niemożliwa lub nieopłacalna. Złomowanie auta musi odbywać się w miejscu do tego przeznaczonym.
Po kasacji pojazdu należy go wyrejestrować
Kasacją aut zajmują się złomowiska oraz skupy aut, na przykład Skup aut z Gdyni. Po oddaniu auta do kasacji należy W ciągu 30 dni oficjalnie wyrejestrować samochód z systemu ewidencji pojazdów. W ten sposób system otrzymuje zgłoszenie, że nastąpiła kasacja auta, a co za tym idzie, w sensie prawnym przestało ono istnieć. Dla byłego właściciela oznacza to, ustanie konieczności płacenia podatków i ubezpieczenia OC. Aby wyrejestrować pojazd, należy złożyć odpowiedni wniosek. Można tego dokonać osobiście, za pośrednictwem poczty albo przez internet. Do wniosku załącza się dowód rejestracyjny samochodu oddanego na złom oraz dokument potwierdzający jego kasację, otrzymany od skupu aut czy złomowiska. Co powinien zawierać dokument o wyrejestrowanie auta? Wzór takiego dokumentu można łatwo znaleźć w internecie. Ważne, aby zawierał następujące informacje:
Przeczytaj również: Jak objawia się awaria alternatora?
dane właściciela lub wszystkich właścicieli ( imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, serię i numer dowodu tożsamości);
dane auta marka i model, rocznik, numer rejestracyjny i numer VIN;
powód wyrejestrowania (w tym wypadku oczywiście oddanie pojazdu na złom).
Jeśli przed dokonaniem kasacji auta były na nie nałożone jakieś nieuregulowane mandaty czy inne kary to muszą one zostać uregulowane przed wyrejestrowaniem pojazdu. Po wyrejestrowaniu auta należy zwrócić tablice rejestracyjne do urzędu komunikacji, w którym zostały wydane.
Przeczytaj również: Jak zapisać do przedszkola dziecko z orzeczeniem?
Poinformuj ubezpieczyciela o kasacji auta
Jeśli auto było ubezpieczone, należy powiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o jego wyrejestrowaniu. Dzięki temu nie będzie konieczności opłacania kolejnych składek ubezpieczeniowych. Dotyczy to także obowiązkowych składek OC – należy wypowiedzieć umowę. Można wówczas wnioskować o zwrot niewykorzystanej składki. Wzór takiego wniosku można znaleźć na stronie internetowej danego ubezpieczyciela. Jeśli złomowany samochód nie posiada aktualnej obowiązkowej polisy ubezpieczeniowej, wiąże się to z nałożeniem kary na właściciela.
Przeczytaj również: Jak wybrać przydomową oczyszczalnie ścieków?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana