Artykuł sponsorowany

Kiedy wykonuje się audyt efektywności energetycznej budynku?

Kiedy wykonuje się audyt efektywności energetycznej budynku?

Audyt efektywności energetycznej bywa mylony z obowiązkowym audytem energetycznym. Tymczasem jest on przeprowadzany dla konkretnych inwestycji. Zawiera ocenę stanu technicznego i analizę zużycia energii przez budynek (lub urządzenie techniczne czy instalację). W jakich sytuacjach zaleca się przeprowadzenie go?

Audyt efektywności energetycznej to ocena efektywności zrealizowanych lub planowanych modernizacji. Jego efektem jest raport zawierający określenie rocznej oszczędności energii finalnej [kWh/rok], którą można osiągnąć dzięki realizacji tych przedsięwzięć. W trakcie audytu zbiera się dane na temat m.in. aktualnego zużycia energii, wielkości budynku, wzorców użytkowania, zainstalowanego sprzętu. Podczas czynności audytor sprawdza systemy i wyposażenie budynku, by potem przeanalizować dane zebrane z liczników lub innych źródeł. Na końcu audytor przedstawia rekomendacje dotyczące poprawy efektywności energetycznej, a także wielkość oszczędności, jaka powstanie w wyniku modernizacji. 

Przeczytaj również: Procedura wydawania świadectw energetycznych krok po kroku

Jakie są zalety przeprowadzenia audytu efektywności energetycznej?

Korzyści wynikające z audytu efektywności energetycznej to m.in. możliwość wprowadzenia zmian dążących do obniżenia rachunków za energię, poprawy komfortu i bezpieczeństwa w budynku, zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Modernizacje mogą obejmować przebudowę systemu oświetlenia, systemów HVAC, izolacji i innych urządzeń. Co istotne, audyty efektywności energetycznej pomagają firmom oraz instytucjom publicznym pozyskać Białe Certyfikaty lub środki finansowe z programów prowadzonych przez fundusze RPO, NFOŚiGW, WFOŚiGW. 

Przeczytaj również: Czy do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej konieczne jest uprzednie wykonanie audytu energetycznego?

Audyty efektywności energetycznej przeprowadza się w różnych sytuacjach, zwykle przy renowacji budynku lub planowaniu inwestycji w technologie energooszczędne. Pomocne są też przy wprowadzaniu zmian, które mają na celu spełnienie wymogów prawnych i regulacji związanych ze zużyciem energii oraz redukcją emisji dwutlenku węgla – dodaje specjalista z Energy Trend.

Sposób przeprowadzania audytu efektywności energetycznej reguluje Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej oraz Rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.