Reklama zewnętrzna kiedyś a dziś - co zmieniło się na przestrzeni lat?
Reklama na przestrzeni wieków przeszła wiele zmian, ale jest kilka cech charakterystycznych dla reklamy, które występowały niemal w każdej epoce. Reklama ma być zachętą do skorzystania z usług promowanej firmy, dlatego zawsze dążono do tego, aby skutecznie przyciągała uwagę. Sposoby były różne, ale cel był ten sam – nakłonić klienta do zakupów.
Początki reklamy zewnętrznej
Wiele środków masowego przekazu, jakie znamy do dziś, powstało już w XIX wieku. Wówczas zaczęto stosować plakaty, ulotki, afisze, szyldy, a także kąciki reklamowe w prasie i książkach adresowych. Tak naprawdę ilość i różnorodność środków reklamowych była ogromna i wiele znanych wówczas technik przetrwało próbę czasu, choć w mocno zmienionej formie. Kiedyś zaproszenia na otwarcie sklepu wysłano pocztą tradycyjną – obecnie coraz częściej stosuje się kampanie mailowe i SMS-owe, ale nie zmienia to faktu, że jest to technika stosowana od stuleci. Początki reklamy to głównie atrakcyjne grafiki – wykonywano ciekawe rysunki i ograniczano treść. Reklama miała dotrzeć bowiem także do odbiorców niepiśmiennych.
Stara reklama w nowej formie
W reklamie zewnętrznej dominowały banery i plakaty zdobiące witryny sklepów i zachęcające do skorzystania z usług. Lokale handlowe, usługowe i gastronomiczne poprzez aranżacje witryny starały się zwrócić uwagę przechodniów na swoje usługi. Dokładnie te same triki reklamowe stosuje się do dziś. Współczesne witryny reklamowe to nadruki na folii samoprzylepnej drukowane w pełnej palecie kolorystycznej. Możliwe jest wydrukowanie skomplikowanych kształtów i wielokolorowych obrazów. Witryna w formie naklejki nie ogranicza widoczności na zewnątrz.
Nowe możliwości współczesnej reklamy
Przestrzenie współczesnych miast zdominowane zostały przez reklamy wielkoformatowe. Firma reklamowa Patrz z Iławy wykonuje nadruki na folii i papierze z zastosowaniem farb najwyższej klasy, odpornych na destrukcyjny wpływ czynników atmosferycznych — jest to podstawowa rzecz, która odróżnia reklamę współczesną od dawnej. Dzięki wynalezieniu nowych technik druku i rozwojowi technologii reklama może być eksponowana na zewnątrz i nie niszczy się po pierwszym deszczu. Tablice reklamowe powstają na płytach z tworzyw sztucznych i blachy, co także jest wynalazkiem nowożytnej reklamy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana