Środki trwałe w firmie. Co należy o nich wiedzieć?
W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej możesz nabywać różnego rodzaju składniki majątku, które wykorzystasz w codziennej pracy. Wydatki te możesz ująć w kosztach uzyskania przychodu. Niektóre z nich możesz jednak zaliczyć jako środki trwałe, a wtedy będą one ujęte w kosztach w postaci odpisów amortyzacyjnych. Co zaliczamy do środków trwałych i co warto wiedzieć na ten temat?
Co w firmie można zaliczyć do środków trwałych?
Zgodnie z Ustawą o rachunkowości środki trwałe to wszystkie dobra majątkowe, które stanowią własność lub współwłasność przedsiębiorcy. Mogą to być zarówno składniki majątku, które zostały przez niego nabyte przed założeniem działalności gospodarczej, jak i w trakcie jej funkcjonowania. Wartość środków trwałych musi przekraczać 10 tys. zł., a okres ich użyteczności powinien być dłuższy niż rok. Przedmioty te muszą oczywiście być wykorzystywane na potrzeby działalności przedsiębiorstwa. Do środków trwałych zaliczamy np.:
Przeczytaj również: Jak nowoczesne technologie wspierają efektywność i precyzję biur rachunkowych?
maszyny,
środki transportu,
grunty,
budynki,
prawo wieczystego użytkowania gruntu,
inwentarz żywy.
Amortyzacja środków trwałych – czym jest?
Warto wiedzieć, że środki trwałe podlegają amortyzacji. Oznacza to, że koszty, które ponosimy na rzecz ich nabycia lub samodzielnego wytworzenia, możemy rozłożyć w czasie. Amortyzacji dokonuje się na różne sposoby, a najpopularniejszym z nich jest metoda liniowa. W tym przypadku przez cały czas jej trwania, przedsiębiorca odlicza taki sam koszt. Wyróżniamy także metodę degresywną, progresywną oraz jednorazową. Aby wybrać najlepszą z możliwych opcji, warto skorzystać z pomocy ekspertów, których znajdziesz np. w Biurze Rachunkowym w Bolesławcu. Księgowy pomoże Ci nie tylko dobrać rodzaj amortyzacji, ale także zajmie się Twoimi rozliczeniami.
Przeczytaj również: Co można odliczyć, prowadząc działalność gospodarczą w domu?
Ewidencja środków trwałych
Niezależnie od tego, czy środki trwałe podlegają amortyzacji, czy nie, należy prowadzić ich ewidencję. Obowiązek ten określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 r. Możesz przy tym skorzystać z pomocy biura księgowego. Warto jednak wiedzieć, że nie ma określonego wzoru takiej ewidencji. Powinna jednak zawierać wyznaczone składowe elementy, które muszą znaleźć się w takim dokumencie. Są to m.in. data nabycia, symbol Klasyfikacji Środków Trwałych, wartość początkowa, czy liczba początkowa.
Przeczytaj również: Czym jest ryczałt ewidencjonowany i kto może z niego skorzystać?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana