Transport odpadów w świetle prawa krajowego i międzynarodowego
Z przyczyn oczywistych transport odpadów i materiałów niebezpiecznych musi odbywać się z zachowaniem ściśle określonych procedur oraz z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu. Te zawarte są w przepisach międzynarodowych oraz krajowych aktów prawnych. Wyjaśniamy, jakie dokładnie obowiązki na firmy transportowe nakłada konwencja ADR oraz rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów.
Konwencja ADR a transport materiałów niebezpiecznych
Konwencja ADR to międzynarodowy akt prawny przyjęty w 1957 roku w Genewie, który dotyczy bezpiecznych warunków związanych z przewozem drogowym materiałów niebezpiecznych, czyli takich, które zagrażają organizmom żywym oraz środowisku naturalnemu. W konwencji wyszczególniono 9 klas materiałów niebezpiecznych. Jej sygnatariuszami są wszystkie kraje Unii Europejskiej.
W myśl konwencji transport odpadów niebezpiecznych, nazywany też transportem ADR, musi zostać przeprowadzony w oparciu o rygorystyczne wytyczne. Przepisy konwencji regulują między innymi kwestie związane z oznakowaniem pojazdów, warunków technicznych nadwozia samochodów ciężarowych przewożących materiały niebezpieczne czy posiadania odpowiedniego wyposażenia umożliwiającego zabezpieczenie ładunków.
Prawo krajowe a transport odpadów
Jednak nie wszystkie odpady są niebezpieczne. Wytyczne związane z transportem odpadów zwykłych nie reguluje konwencja ADR, lecz rozporządzenie z 7.10.2016 roku w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów (Dz.U. poz. 1742). Weszło ono życie 24 stycznia 2018 roku. Ten akt prawny określa szczegółowe wymagania dla transportu odpadów, w tym również dla środków transportu i sposobów ich przewożenia. Jednocześnie rozporządzenie nie zabrania transportowania materiałów niebezpiecznych wraz z odpadami innymi niż niebezpieczne, ale pod warunkiem, że podczas przewozu nie mają ze sobą kontaktu.
O czym mówi rozporządzenie dotyczące transportu odpadów?
Z uwagi na mnogość przepisów związanych z transportem odpadów niebezpiecznych i tych, które niebezpieczne nie są, ich przewozem zajmują się profesjonalne podmioty, takie jak przedsiębiorstwo usługowo-transportowe Dimex. Rozporządzenie, do którego takie podmioty muszą się stosować, mówi między innymi o oznakowaniu pojazdów transportujących odpady, zarówno w przypadku przewozu krajowego, jak i transgranicznego. Są w nim też przepisy związane z kompletowaniem dokumentacji i karami za nieprzestrzeganie wymagań.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana